17 mei 2012

Hemdjes sew along IV

Vandaag, op aanvraag iets vroeger, dé kraag!

00

Ook nog wat andere dingen vandaag, maar die kraag vormt de hoofdbrok. Het is er hier eentje uit twee delen. Iets waar wat werk in kruipt, die kraag met staander. Werk dat de moeite is, want zo'n kraag is zoveel mooier. Ik stuurde u in het eerste sew along bericht al naar de leerrijke blog van Spiegelstiksels die u vertelt hoe u van die gewone kraag eentje met een staander maakt.

Zag u dat niet zitten, geen probleem, dan zullen hier wat stappen in staan die u niet hoeft uit te voeren. Ik vertel op tijd en stond waar u geen rekening mee moet houden, de rest volgt u zoals normaal. Maar mocht u nog zin hebben, verleg uw grensen eens en teken/knip dan maar rap die 2 delen.

We beginnen met de sluitranden a.k.a. de knoopsbiezen. Bij het Apple hemdje zijn die belegdelen bij het voorpand aangeknipt. Je kan die ook apart knippen. Stel dat je wat stoftekort hebt bijvoorbeeld. Je tekent het belegdeel (tot aan de lijn waar staat 'beleg') apart over, knipt het ook apart uit en voorziet de nodige naadwaarde. Voorzie die naadwaarde ook aan het voorpand en stik de twee delen op elkaar. Snel verteld, want wij doen dat nu allemaal even niet, neen wij werken met een aangeknipt beleg. Op het patroon van het Apple hemdje is daar 3 cm voor voorzien. Ik knipte er enkele dagen geleden een centimeter naadwaarde bij al was dat eigenlijk niet nodig. Of u moest een folieke willen. Maar eerst gaan we strijken.

De sluitranden en de kraagdelen hebben wat versteviging nodig. Vaak wordt hiervoor vlieseline H180 gebruikt, ik werkte met H200. Hoe hoger het cijfer, hoe steviger de vlieseline, dus mijn kraag zal iets stijver staan dan die van iemand die H180 gebruikte.

Dat was wat theorie, nu de praktijk!

1

Knip vlieseline uit voor de onderkraag (das de het deel van de kraag die straks op de rug komt te liggen), voor 1 staander en voor de 2 sluitranden (= beleg aan linker en rechter voorpand). Naadwaarde mag je hier achterwege laten. Strijk de vlieseline op de verschillende delen.

2

Vouw en strijk het beleg aan elk voorpand 2 x 1.5cm naar binnen (of 2 x 2 cm wanneer je mijn folieke van seffens ook wil proberen). Baseer je op de geregen beleglijn van maandag. Die moet na het 2 maal omvouwen op de rand van je pand terug te vinden zijn.

4

Wilt u het folieke (dat pas bij de afwerking tot zijn recht zal komen)? Stik het dubbel gevouwen beleg dan op ongeveer 0.5 cm van de kant door. Stik daarbij aan de binnenkant van het voorpand. Ik deed dat enkel op het voorpand waar de knoopsgaten komen (links voor jongens, rechts voor meisjes).

5

Vouw het beleg terug zoals op bovenstaande foto.

6

Gevouwen en op elkaar gelegd, zien beide belegdelen er uit zoals op bovenstaande foto (waar er nog doorgestikt moest worden).

7

Werk nu de zoom mooi onder het beleg weg. Volg daarbij deze handleiding. Om de zoom dubbel gevouwen onder het beleg weg te werken, vouw je eerst de zoom eenmaal (1 of 1.5cm, afhankelijk van de zoomwaarde die je knipte) naar de goede kant om om voor je die handleiding volgt.

8

Met het belegfolieke is dit niet mogelijk en vouw je de zoom om op het beleg. Ik knipte 3 cm naadwaarde en vouwde de zoom daarbij 2 x 1.5 cm om. Aan de ene kant kon ik de zoom wel mooi wegwerken, aan de foliekant ligt hij op het beleg.

Het dubbel omvouwen van de zoom is niet altijd haalbaar. Sommige hemdjes zijn onderaan zo afgerond dat de zoom maar 1 keer omvouwen mooier is. Bij dit Japans bloemetjeshemd zit er zo'n bocht in de onderkant dat ik zelfs nog bijna geen cm omzoomde.

10

En dan nu de kraag. We gaan dat hier eens zo professioneel mogelijk doen (behalve wat het overmatig driegen betreft ;-).

Speld, met de goede kanten op elkaar, de bovenkraag op de verstevigde onderkraag.Wie met een kraag uit 1 stuk werk, volgt deze stap voor de volledige kraag en slaat de volgende stappen, waar de kraag tussen de staander wordt gestikt, over.

Speld eerst de onderste naadlijn (die wordt straks niet gestikt). Leg de onderkraag over je hand en speld de bovenrand vanuit het midden. Bij het spelden van de kraaghoeken en zijkanten leg je de hoeken over je hand.

11

Spelden op die manier geeft de bovenkraag iets meer wijdte en lengte en daardoor gaan de kraaghoeken niet trekken.

12

Stik de kraagdelen op elkaar. Stik daarbij op 1 cm en op de onderkraag.
Wie met een kraag uit 1 stuk werkt, stikt dus ook al de aangeknipte staanderdelen op elkaar en houdt daarbij rekening met de blauwe richtlijn die hier wat verder terug te vinden is.

13

Knip de naad bij en knip de hoeken schuin af.

14

Strijk de naden open. Dat maakt het strijken na het keren makkelijker.


15

Haal de hoekjes er voorzichtig met een speldje uit.

16

Strijk de kraag zo dat de naad net naast de gevouwen rand aan de onderkant van de kraag ligt (dus op de onderkraag). Wie er volledig voor wil gaan, rijgt dit eerst nog even.

17

Stik de kraag aan de boven- en zijkanten door. Stik daarbij op het niet verstevigde kraagdeel. Handig bij het doorstikken is het gebruiken van een blindzoomvoetje. Een gouden tip die Mina Dotter me een tijd geleden gaf en Sahara Kids hier ook al aangaf.

Wie met een kraag uit 1 stuk werkt, die stikt de aangeknipte staander nog niet door.

18

Proper niet waar?

19

(Niet voor wie met een kraag uit 1 stuk werkt.)

Leg en speld de kraagonderdelen nu als volgt op elkaar.
  1. De verstevigde staander met de goede kant omhoog.
  2. De gekeerde en doorgestikte kraag met de verstevigde onderkraag onderaan.
  3. De niet verstevigde kraag met de goede kant naar beneden.

20

(Niet voor wie met een kraag uit 1 stuk werkt.)

Speld vanuit het midden naar de kanten en steek links en rechts een eerste en laatste speldje op 1cm van de onderrand van de staander.

21

(Niet voor wie met een kraag uit 1 stuk werkt, behalved de blauwe zin.)

Stik de staanderdelen, met daartussen de kraag, op elkaar. Stik daarbij op 1 cm en van het eerste tot het laatste speldje waarbij je dus links en rechts 1 cm openlaat.

22

Knip de naden bij en de rondingen in. Strijk de naad open en strijk van de niet verstevigde staander 1 cm van de onderrand om.

23

Keer de staander en strijk mooi uit.

24

Speld de kraag met de verstevigde staander op de goede kant van de hals. Speld vanuit het midden naar de randen toe. Gebruik de merktekens in de hals en de kraag bij het spelden. Hertekende je de kraag dan heb je geen merktekens op die kraag. Bepaal het midden van de hals (leg de merktekens die daar sowieso wel aanwezig zijn daarbij op elkaar, de vouw = het midden) en de kraag en speld die op elkaar.

25

Stik de kraag op de hals. Stik daarbij op 1 cm. Begin en eindig dus bij het begin en einde van het stiksel waarmee je de staanderdelen op elkaar stikte.

26

Knip de naad bij.

27

Strijk de naad naar de kraag toe en speld of kleef de omgevouwen rand van de niet verstevigde staander net over het stiksel van die naad. Ik schrijf 'of kleef' omdat ik in de Veritas ooit, dankzij Justina Maria Louisa, Wondertape ontdekte. Dubbelzijdig klevende smalle tape voor textiel.

28

Kleef die net over het stiksel en kleef daarop de staander. Vertrek vanuit het midden naar de randen toe. Steek in de randen nog een speldje zodat dat dikke pakje daar beter samen gehouden wordt.

30

Stik de staander door. Stik daarbij op de verstevigde staander. De kraag is af!

32

In het begin maakten we de sluitranden klaar en hun bovenkant zit nu in de kraag verstopt. Die sluitranden moeten we nog doorstikken. Stik dus de sluitranden en zoom door. Ik stik niet smal op de rand door, maar aan de kant waar het beleg en de zoom aan de binnenkant begint. Dat kies je eigenlijk zelf, maar die methode past het best bij mijn belegfolieke aan de andere kant van het voorpand (die ik in deze stap niet meer doorstik).

Het zwaarste deel is achter de rug. Morgen nog de afwerking van de mouwen, knoopsgaten maken en knopen aannaaien!

Doe dit maar even op uw gemak. Vragen stelt u maar. Vanavond ben ik op post, maar nu ga ik even kort het niet virtuele leven induiken.

33 opmerkingen:

  1. Die cm die je open laat aan de staander, die naad strijk ik al helemaal om voor ik de 2 staanderdelen aan de kraag stik, dan gaat het bevestigen van de kraag aan het hemd achteraf eens zo vlot.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah maar ik ook hé. Staat ergens in de stappen net voor het stikken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij laat 1 cm open en strijkt dan om. Ik strijk eerst om en zet dat omgestreken randje mee vast. Komt op hetzelfde neer. Om exact op 1 cm te kunnen strijken op een krom stuk, stik ik met een grote steek langs de rand, strijk dan dus om en haal het stiksel er terug uit.

      Verwijderen
    2. Aha zo. Ik vraag me nu wel af of ik 't beter zou vinden met 't resultaat. Bij Nils' hemd deed ik de kraag nog niet. Dat ga ik zo eens doen. Merciekes!

      Verwijderen
  3. maar allez zeg zo professioneel en kei perfect die kraag! alles trouwens... de moed zakt ervan in mijn schoenen... :-( denk dat ik mijn kinders nooit nog een bloesje/hemdje door mij gemaakt durf laten dragen als ik die van jou zie... slik! je doet dat echt fantastisch!! en heel helder uitgelegd, wat een tijd en werk dat je daarin steekt: bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er duidelijk uit en anders heb ik vanavond twee hulplijnen bij de hand. Ik knipte aan mijn vlieseline ook nooit naadwaarde, maar de naaijuf zei me onlangs dat je dat beter wel doet. Als de vlieseline dan toch zou lossen in de was, zit hij mee vastgestikt en kan het geen propje worden bv. binnen in je kraag. Ik doe het dus zo vanaf nu, ook omdat dat gemakkelijker is om te knippen als je je naadwaarde mee aan je patroon tekende.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel plezier en groetjes aan de andere poezen!

      Verwijderen
    2. En klinkt wel logisch, zal ik ook weer beginnen doen dan. Thanks.

      Verwijderen
  5. Wat een mooie duidelijke uitleg weer. Dit wordt vast het eerste kledingstuk waarvan mensen me vragen in welke winkel die gekocht is :-) Ik ga er zo weer eens mee aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. LOL, doet me eraan denken dat ik dat Flickrgroupke eens moet maken.

      Verwijderen
  6. Die tape hebben ze trouwens ook van Farbenmix. Dat heet daar stylefix. Ik heb er het borstzakje mee op zijn plek geplakt, ik krijg daar anders ook vaak plooitjes door het schuiven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super super!!! Helemaal duidelijk, super dank je wel! Alleen zit ik nog met lelijke randjes aan de hoeken van de kraag:
    http://www.flickr.com/photos/76131000@N08/7216833410/
    Hoe krijg ik die weg?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oei, als ik het goed zie en begrijp dan moet er iets fout gelopen zijn, want die rand van je kraagstaander moet nu doorlopen in je belegrand. Die randjes die je over hebt mogen er normaal niet meer zijn. Best even losmaken en herspelden. Vanuit het midden vertrekken en er ook voor zorgen dat de rand van je voorpand en de rand van je staander mooi op elkaar liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha, ik kan hieraan beginnen. Mijn tornmesje is mijn beste vriend vandaag zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super uitleg weer. Ik ga deze echt onthouden voor als ik een keer zo'n hemd durf te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Alle Multivroon gewoon nu beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier gaat het super, de trots groeit met elk onderdeel dat goed lukt met deze superuitleg!

    Ik doe de onderzijde bij de bies als volgt: Ik sla de bies om, zondat de goede zijden op elkaar liggen en stik dan op drie cm de bies door. De hoekjes bijknippen voor het mooi kunnen uitdrukken van de hoekjes, draaien, hoekjes uitdrukken en dan de rest van de zoom maken.

    De binnenzijde van de kraag doe ik morgen met de hand, want ik heb geen wondertape... Dan ben ook ik bijna klaar!

    Groetjes van Joyce

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah das tof! Leuk, leuk. En onderzijdemanier, is dat niet degene die ik beschreef een tijd geleden en waar ik naar link? Of doe jij het nog een beetje anders? Vertel dat dan maar hé!

      Verwijderen
    2. Die link is idd de manier die ik probeerde te beschrijven. Ik had de link niet gezien.

      Op naailes maakte ik al eerder twee bloesjes en daar leerde ik het zo. Ik durfde echter niet aan een bloesje te beginnen zonder de naaijuf en helaas ben ik gestopt met lessen....

      De kraag (uit een stuk, zonder staander) stik ik niet door, maar sluit ik met de hand. Ook geleerd van de naaijuf.... Straks op zoek naar wondertape, want dat lijkt mij wel wat!
      Grts joyce

      Verwijderen
  13. Ik doorstik die staander helemaal rondomrond door, dus ook aan de zijde van de kraag. De laatste keer vergat ik wel om gewoon ergens ter hoogte van middenrug te starten, want dan zie je dat start- en/of eindestiksel daar niet zo lelijk zitten aan die kraag vooraan.
    Ik strijk ook eerst een cm om (zoals spiegel aan de wand hierboven aangaf) ... vooraleer ik de het andere staanderdeel aanstik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de staander ook helemaal rondomrond mee doorstikt. Naar het voorbeeld van een gekocht hemd. Maakt het nog iéts mooier vind ik.

      Verwijderen
    2. Ik ben ook even in de gekochte hemdjes gaan zien en de ene doen het, de andere niet. En zelf ben ik nogal te vinden voor minder stiksels.

      Verwijderen
    3. Oh en Jo, als ik het goed snap dan doe jij dat met die cm zoals mij, maar Nele doet daar precies nog iets anders dat interessant is. Beide zijden voor het stikken omstrijken.

      Verwijderen
  14. hoi hoi hoi, Mamasha, het is gelukt!!!! Gisterenavond heb ik wel nog tot 23u zitten ploeteren en klungelen. Dus moest ik voor de 3e keer alles uitdoen (leve het tornmesje!) maar de vierde keer is het eindelijk gelukt!!!
    Ik was beter eerst wondertape gaan kopen; hopelijk is die nog niet uitverkocht tegen dat ik in de Veritas geraak ;-)
    Zeg, super merci, hè, ik ben zo fier op mijn hemdje met mooie kraag, dankzij jou!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Sorry ik ga hier een beetje dommig doen, maar ik begrijp dat niet wat er moet gebeuren bij het keren van de kraag. Dit dus: "Strijk de kraag zo dat de naad net naast de gevouwen rand aan de onderkant van de kraag ligt (dus op de onderkraag)."
    Wil dat iets anders zeggen dan dat ik het gewoon tegoei moet draaien en netjes op mekaar strijken?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat wil zeggen dat de vouw niet de naad moet zijn, maar een ietsiepietsie naast de vouw ligt op de onderkraag. Zodat je , wanneer het hemd gedragen wordt, de naad niet ziet omdat die op de onderkraag ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. kwam er eindelijk achter dat 1 hemdknoopbies slecht gevouwen werd (blijkbaar niet goed opgelet) , de kraag kwam niet mooi, de bies nu goed gevouwen, maar de kraag niet meer juist. Oplossing: een ander kraagje, maar geen stof meer. Dus nu een recht colleke (mao stijl een beetje)l. Pfff, hoopt beter op te letten bij het 2e hemdje.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Op dag één van je sew-along het patroon geknipt en overlockt, sinds gisteren eindelijk aan het verderwerken. Ik maakte al vaker hemdjes (apple, ottobre) maar heb het gevoel dat ik vaak iets mis doe bij de kraag, met veel gefoefel tot gevolg. Precies daarom was ik geïnteresseerd in je handleidingen, maar ik loop toch wel weer vast bij de voor alle anderen blijkbaar kristalheldere uitleg... Ik koos voor een kraag uit één deel (zoals in het patroon, dat leek me toch wel wat eenvoudiger) maar zoek me nu suf naar "de blauwe richtlijn die hier wat verder terug te vinden is". Help! (by the way: heerlijke uitleg voor de rest!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeie! Mail me anders eens dan bekijken we wat er fout loopt: mamasha@live.be.

      En de blauwe richtlijn is het stukje tekst dat in het blauw gekleurd staat: "Stik daarbij op 1 cm en van het eerste tot het laatste speldje waarbij je dus links en rechts 1 cm openlaat.".

      Verwijderen
  19. Ik ben dan wel een paar maanden in vertraging, maar dus ook volop bezig adhv jouw sew-along en t apple-patroontje. Totnogtoe alles(wonder boven wonder, klunzerig als ik ben :s) goed verlopen, maar hier ga ik dus compleet de mist in.
    Ik koos(vr eigen gemak) de apple-kraag(dus die uit 1 stuk) maar ik weet dus totaal niet hoe ik die moet stikken, laat staan bevestigen.
    En ik voel me dus megadom, omdat t iedereen blijkbaar wel lukte :(
    Wie o wie kan me helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lukt er dan niet Sarah?
      Foto 9 tot en met 17 moet ook jij met de kraag uit 1 stuk uitvoeren.
      Foto 18 tot en met 20 niet, behalve bij foto 20 die blauwe zin (waarmee bedoeld wordt dat je onderaan je kraag uit 1 deel zowel links als rechts een cm moet openlaten).
      Vanaf foto 21 moet je dan weer mee.

      Maar als dat niet duidelijk is, mail me dan maar! mamasha@live.be

      Verwijderen
  20. Dank voor de uitleg, heel helder! Ik had wel vaker hemdjes gemaakt maar die details in de afwerking zijn nog niet zo vanzelfsprekend. Het eerste hemdje heb ik inmiddels klaar, de volgende 2 zijn al geknipt. Dan moet ik het toch wel aardig onder de knie hebben lijkt me toch...

    BeantwoordenVerwijderen